Ny grafisk profil

  • 10 mar 2022

Vi uppdaterar vår grafiska profil och byter då även logotyp.

Bakgrund till bytet är föreningen har saknat ett sammanhållet uttryck i hur vi kommunicerar. Det har funnits en logga, men inte några rutiner eller färdiga mallar för hur vi kopplar ihop logga med text och bild i vår kommunikation

Med vår nya grafiska profil så har vi fått riktlinjer för allt från färger, typsnitt till en uppdaterad bildbank. Vi passade då även på att byta ut vår gamla logga där cirkelformen gjort det svårt att använda den i digitala medier.

Vår nya logga är framtagen av Mårten på Ravnbö Design, precis som hela den grafiska profilen. Han beskriver den nya loggan så här:

Föreningens nya logo är baserad på bokstäverna GF, som i gamla loggan, men bokstäverna bildar här en figur, där F:et blir en människogestalt och G:et en svepande rörelse runt denna. Symbolen fungerar bra även om man inte ser bokstäverna i den – det blir mer som en ”bonus”. Figuren är könsneutral och passar alla åldrar. Platsnamnet Karlskrona kommer tydligt fram, vilket har varit ett krav. Loggan andas fart, lek och rörelse och framstår som självsäker och dynamisk

Det finns även en cirkelformad ”stämpel-version” av loggan. Cirkelversionen ska användas främst som motiv för små cirkelformade ytor, som medaljer, på nyckeltags, profilbilder eller på ytor som t ex bröst- eller bentryck.

Föreningens klädkollektion på Intersport kommer inom kort uppdateras, både med den nya loggan, men även med en dela andra nyheter. Givetvis går det bra att fortsatt både träna och tävla med kläder som har den gamla loggan.